אבחון אוטיזם - הבדלים בין בנים לבנות
למה קשה לאבחן בנות על הספקטרום האוטיסטי?
הספקטרום האוטיסטי מוכר זה מכבר כהפרעה נוירו-התפתחותית מורכבת. עם זאת, בשנים האחרונות גוברת ההכרה בכך שאבחון אוטיזם בקרב נשים ונערות מציב אתגרים ייחודיים. אבחון חסר או שגוי עלול להוביל לחסך משמעותי בתמיכה ובהתאמות הנדרשות, ולהשפיע על איכות חייהן ותפקודן.
האתגר באבחון: מדוע נשים וילדות 'נופלות בין הכיסאות'?
הקושי באבחון אוטיזם בקרב נשים ונערות נובע ממספר גורמים מרכזיים. ראשית, הקריטריונים האבחוניים המסורתיים התבססו במידה רבה על מחקרים שבוצעו על אוכלוסיית בנים, ולכן אינם תמיד תואמים את הביטויים השונים של אוטיזם בקרב בנות. בנות נוטות להפגין דפוסי התנהגות שונים, לעיתים פחות בולטים או פחות "טיפוסיים" לביטוי האוטיסטי המוכר.
שנית, תופעת ה"מיסוך" (Masking) נפוצה יותר בקרב נשים ונערות על הספקטרום. מדובר ביכולת ללמוד ולחקות התנהגויות חברתיות מקובלות, ובכך להסוות את הקשיים האמיתיים. יכולת זו, שלעיתים קרובות נרכשת במאמץ רב, עלולה להקשות על זיהוי סימני האוטיזם הן על ידי הסביבה והן על ידי אנשי מקצוע שאינם מודעים לתופעה. כתוצאה מכך, נשים ונערות רבות מאובחנות בשלב מאוחר בחיים, אם בכלל, לאחר שנים של התמודדות עם קשיים שונים שלא זכו למענה הולם, או מאובחנות באופן שגוי עם מצבים אחרים כמו הפרעות חרדה, דיכאון, או הפרעות אכילה.
מאפיינים ייחודיים: איך נראה אוטיזם נשי?
אוטיזם בקרב נשים ונערות יכול לבוא לידי ביטוי באופן שונה מזה המוכר בקרב בנים, מה שמקשה על זיהויו. בעוד שאצל בנים נהוג לראות לעיתים קרובות קשיים בולטים בתקשורת חברתית, התנהגויות חזרתיות ונוקשות, אצל בנות הביטויים עשויים להיות עדינים יותר או שונים באופיים. לדוגמה, קשיים חברתיים אצל בנות על הספקטרום יכולים להתבטא בקושי ליצור ולשמר קשרי חברות עמוקים, בהבנה לקויה של רמזים חברתיים עדינים, או בתחושת בדידות למרות רצון עז בקשר.
תחומי עניין מיוחדים, המאפיינים את הספקטרום, עשויים להיות שונים גם הם. בעוד שאצל בנים הם מתבטאים לעיתים קרובות בעניין בנושאים כמו רכבות, דינוזאורים או מחשבים, אצל בנות תחומי העניין יכולים להיות ממוקדים יותר ביחסים חברתיים, בבעלי חיים, בקריאה או באמנות. לעיתים קרובות, תחומי עניין אלו נתפסים כ"נורמטיביים" לגיל, מה שמקשה על זיהוי העוצמה והאינטנסיביות הלא טיפוסית שבה הם באים לידי ביטוי אצל נערות אוטיסטיות, והקושי שלהן לווסת את העניין בהם. גם רגישויות סנסוריות- רגישות יתר או תת רגישות תחושתית לרעשים, אורות או מגע, נפוצות בקרב נשים ונערות על הספקטרום, אך לעיתים קרובות הן מוסוות או מוסברות כ"בררנות" או "עצבנות".
הבדלים בין המינים - מה שונה בין בנים לבנות על הספקטרום?
ההבדלים בין בנים לבנות על הספקטרום האוטיסטי אינם רק בביטויים החיצוניים, אלא גם באופן שבו הקשיים נחווים ומנוהלים. בעוד שבנים נוטים להפגין קשיים תקשורתיים וחברתיים בצורה גלויה יותר, בנות מפתחות לעיתים קרובות מנגנוני התמודדות מורכבים. "מיסוך" (Masking), היכולת לחקות התנהגויות חברתיות נורמטיביות, נפוץ יותר בקרב בנות, והוא מאפשר להן להשתלב חברתית באופן שטחי, אך מגיע במחיר פנימי כבד של תשישות וחרדה.
בנות עם אוטיזם עשויות להציג קשיים ביצירת קשרים עם בני גילן, אך מאחר והיכולות החברתיות הבסיסיות שלהן לרוב טובות יותר משל בנים, לעיתים הן מצליחות להיכנס לקבוצות חברתיות. הנוכחות שלהן בקבוצה לא מעידה בהכרח על יכולת חברתית תקינה. הן עשויות לחוות דינמיקות חברתיות מסובכות, רצון לרצות את הסביבה וקשיים בהבנת סיטואציות, מה שמוביל לתחושת בדידות.
גם תחומי העניין המיוחדים שונים פעמים רבות. בעוד שבנים עשויים לפתח אובססיה לנושאים טכניים או ממוקדים, בנות נוטות יותר לפתח עניין עמוק בתחומים הנחשבים "נשיים" יותר, כמו קריאה, אמנות, או יחסים חברתיים. הבדלים אלה תורמים לפער האבחוני הקיים, שכן הביטוי הנשי של אוטיזם אינו עולה בקנה אחד עם הדימוי הסטריאוטיפי של אוטיזם, המבוסס ברובו על מאפיינים גבריים.
בנוסף, לגברים ובנים יש לעיתים קרובות ציפיות שונות בחברה, והם נחשבים ל"אגרסיביים ומוקצנים" יותר מבנות. לעומת זאת, ציפיות החברה מבנות הן שונות, לדוגמה- להיות מתחשבות ומכילות והן נתפסות כ"עדינות" יותר. ציפיות אלו עלולות להוביל אף הן ל "הסוואה" של הקשיים.
אז איך מאבחנים אוטיזם אצל בנות?
ישנם מקרים רבים שבהם אנשי מקצוע שאינם מודעים לדינמיקה הייחודית של אוטיזם אצל בנות מפספסים את המאפיינים הייחודיים, מה שמוביל לאבחנות שגויות או מאוחרות.
בכדי לבצע אבחון מדוייק, ישנה חשיבות עליונה לכך שהאבחון יתבצע על ידי אנשי מקצוע הבקיאים היטב במאפיינים הייחודיים של בנות ומודעים להבדלים בין שני המינים במאפייני האוטיזם.